Saturday, July 15, 2017

Lirik Lagu Untuk Adinda - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lagu Untuk Adinda - Khalifah

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang
Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Ku renung bulan bintang
Ku sampaikan kasih salam sayang
Ku serah segala tanda cinta
Buat mu adinda
Pada si rama-rama
Terbanglah dikau padanya si dia
Pesankanlah rindu ku padanya
Rindu ku padanya

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang

Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang
Adinda… adinda…

Lirik Lagu Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Mungkinkah Jadi Nyata - Khalifah

La la la la la la la la la la la la la la
Dalam diam hatiku berkata
Kau wanita cintaku pertama
Hadir kasihmu penuh bermakna
Mungkinkah jadi nyata ahhh...

Dalam diam hatiku berkata
Kau yang satu antara berjuta
Bergetar rasanya dalam jiwa
Mungkinkah jadi nyata

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini
Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Hadirnya kasih datangnya sendiri
Walau ku di uji ku tetap disini

Cintamu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi nanti ku menanti
Kasihmu sejati engkau bidadari
Seribu tahun lagi kau tetap ku nanti

Andai kau andai kau andai kau ku miliki
Hadirlah nyatalah atau ku bermimpi

Lirik Lagu Insan Hina - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments


Insan Terhina - Khalifah

Dikala malam ku bersendirian
Berteman bulan bintang cahayanya suram
Hati tersiksa jiwa ku merana
Mengharap kasihnya orang

Apakan daya ku insan biasa
Pedih jiwa ku rasa bila dihina
Hanya linangan oh airmata menjadi teman kala duka

Kasih yang aku semai racun bisa balasannya
Apakah ini suratannya diriku
Terima kasih ku ucapkan padamu oh kekasihku

Istana yang ku bina runtuhnya sekelip mata
Hancurnya satu cinta yang setia
Terima kasih ku ucapkan padamu
Kerana balasan cintamu padaku oh kekasihku

Berlalu sudah cinta yang terlara
Hanya jadi kenangan dalam ingatan
Ungkapan bisa masih ku terasa
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina
Akulah insan yang terhina

Lirik Lagu Kisah Abang Senja - Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Kisah Abang Senja - Khalifah

Ini cerita kisah abang senja
Umur dah lanjut tapi lagak orang muda
Bukan nak kata memang sudah nyata
Tapi sayang jodohnya tak muncul menjelma

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Memang nya lumrah adat di dunia
Hanya melihat pada cantik paras rupa
Bagai pepatah kata orang tua
Biar poket kosong asal pandai bergaya

Tinggi tinggi terbangnya si burung nuri
Lagi tinggi hasrat terbuku dihati
Dah bertahun sabar rasa
Menghitung hari tapi tetap menanti

Hai kakang senja ojo putus asa
Orak kisah opo biar wong nak ngomong
Annger wes jodoh memang tak kemana
Entok mak rondo berhias punyalah lawoo.

Hah bolehlah tu wak yo mudah-mudahan
Eneng jodoh ney

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

July 15, 2017 0 Comments

Lirik Lagu Buah Hati – Khalifah

Kau pertama dan segalanya
Berdua kita selamanya
Kau kekasih yang aku sayang
Aku sayang

Indah malam terang purnama
Ku tuliskan madah pujangga
Madah cinta buatmu sayang
Aduh sayang

Cuma kamu di hatiku satu
Kau penawar rindu ratu hatiku
Cuma kamu senda dan tawaku
Engkaulah permata buah hatiku
Cuma kamu di hatiku satu
Kau permata hati cinta nyawaku

Kau segala kaulah segalanya
Kaulah permata seindah cinta

Keburukan Membawa Beg Tangan Yang Terlalu Berat

July 15, 2017 2 Comments
Ngeri kesannya kpd Wanita di luar sana tanpa kita sedari, bila kte sering bawa beg tangan yg trlalu berat.

Golongan WANITA memg tidak dapat dipisahkan dgn beg tangan. Kalau boleh segala benda dari kunci, dompet, bekas alat solek, tisu, telefon bimbit dan sebagainya mahu disumbat di dalamnya.

Kadang2 akibat lambakan barangan di dalamnya, beg tangan tadi terus menjadi berat hingga sukar untuk dibawa.

Tahukah anda wahai kaum Hawa, perbuatan ini sebenarnya sangat bahaya kerana ia memberikan kesan jangka panjang pada tubuh badan anda.
________________________________________

1. Timbulnya rasa sakit kepala yang kerap

Beg tangan yang berat akan memberi kesan terhadap  tulang belakang. Bahagian ini akan terbeban sehingga menyebabkan ketegangan otot yang sekaligus akan menjadikan kepala menjadi sakit.

2. Ketegangan pada leher

Semasa membawa beg tangan yang berat, otot bahu akan 'bekerja lebih kuat'. Otot akan menegang dan memberi kesan kesakitan terhadap leher.

3. Postur badan berubah

Kesan ini paling ditakuti oleh wanita kerana membawa beg tangan yang berat akan menjadikan anda bongkok. Kesannya tidak dapat dilihat sewaktu muda, tunggu sahaja jika sudah berusia nanti.

4. Pembentukan otot bahu tidak seimbang
Selalunya kita mengenakan beg pada bahu yang kita selesa. Tapi tekanan demi tekanan ini menyebabkan otot bahu dominan ini membesar berbanding sebelah lagi.

5.Kebas

Beban pada bahu ini juga akan menyebabkan rasa kebas dan sakit bila ia dipikul dalam tempoh yang lama. Perkara yang sama Ia juga boleh dirasai pada bahagian belakang leher.
________________________________________

Ngeri rasanya kann bila tiap hari2 beg yg kta bawa tu, tanpa kte sedari kesan buruk bawa beg tangan yg terlalu berat kan? Nampak macam perkara biasa namun sebenarnya ade kesannya.

Jadi, korang kena beringat okay! Kurangkan jumlah barang dalam beg dan bawa apa yang perlu sahaja. Beg tangan yang berat ini memudaratkan badan kornag sendiri terutamanya wanita.

sumber: Dipetik dari thelist.com




Cara Penanaman Yang Berjaya

July 15, 2017 1 Comments

Tips Tanaman

1. Pilih media yg sesuai seperti tanah kompos, cocopeat dan sekam.

2. Rawat media terlebih dahulu sebelum menanam. Gunakan bahan semulajadi seperti mikrob utk menyuburkan tanah dan mencegah penyakit bawaan tanah.

3. Gunakan baja NPK atau baja AB yg sesuai.
Ikut jadual pembajaan. Biasa membaja seminggu atau dua minggu sekali.
Utk baja AB biasa setiap hari jika guna sistem fertigasi dan dlm pasu seminggu 3 kali.

4. Gunakan foliar..wajib utk pokok membesar dgn baik.

5. Gunakan kawalan serangga dan penyakit utk menjaga pokok. Pilih yg organik lebih baik

6. Ikut jadual kawalan utk memastikan pokok terus sihat tanpa gangguan dr perosak

7. Lakukan cantasan bila perlu mengikut jenis pokok

8. Semburan mikrob utk tanah hendaklah dilakukan 2 minggu sekali utk menstabilkan tanah.

9. Tanam bunga bungaan keliling projek tanaman kita sebagai kawalan secara biologi.
Cth bunga :Tunera, rose jepun, sunflower, cosmos dll.

Semoga panduan ini dpt diikut oleh semua dlam memastikan tanaman yg kita tanam menjadi.






Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

July 15, 2017 1 Comments

Macam Mana Tonsil Boleh Wujud

Sebenarnya sakit anak tekak atau bengkak tonsil boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kiralah kanak-kanak ataupun yang dewasa. Kebiasaanya kita dengar orang tua-tua cakap “mesti badan anak kurang minum air, tu yang jadi bengkak.”

Kononnya nak menunjukkan yang dalaman badan kita panas hingga tonsil boleh membengkak. Tonsil sebenarnya adalah sebahagian sistem pertahanan badan kita. Tonsil bertindak untuk menghalang bakteria yang cuba masuk melalui saluran penafasan kita.


Tonsil hanya bertindak pada peringkat tahun pertama kita lahir sahaja. Selepas itu, limfa akan ambil peranan untuk menapis semua bakteria yang cuba masuk. Apabila tonsil dijangkiti kuman ataupun bakteria (sejenis bakteria streptococcus) yang dipanggil tonsillitis, ia akan membengkak dan menyebabkan kita sakit dan susah untuk menelan makanan. Ini boleh membawa kepada demam-demam, batuk, pening dan muntah-muntah.

Lebih teruk, bengkak tonsil ini akan menyempitkan saluran penafasan kita dan akan menyebabkan nafas berbau. Bengkak tonsil akan surut secara semulajadi tetapi dengan pengambilan antibiotik akan mempercepat proses penyembuhan. Tonsil akan bengkak berulang kali jika sistem pertahanan badan lemah kerana jangkitan kuman.


Dan sebenarnya ada kes yang kritikal apabila tonsil membengkak hingga teruk dan jangkitan kuman merebak ke organ dalaman penting iaitu ke bahagian jantung dan buah pinggang.

6 Cara Mudah Untuk Hilang Bengkak Tonsil

1. Makan aiskrim vanilla
Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat. Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa coklat atau strawberi.

2. Berkumur dengan air garam
Kalau anak dah boleh berkumur, anda boleh cuba cara ini. Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil. Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian sila berkumur. Jangan sampai tertelan pula ya. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.

3. Rawat dengan vitamin untuk bengkak tonsil (kuatkan sistem imunisasi)
Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Scotts Emulsion atau Nutriferon. Kalau boleh sediakan di rumah, ya. Senang, bila anak sakit, terus bagi!

4. Air lemon + madu
Boleh bagi anak minum air lemon suam campur madu, dan tolong elakkan anak minum milo buat sementara. Ciri-ciri anti-bakteria yang terdapat pada lemon boleh membantu melegakan sakit tekak. Jus lemon juga boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan. Jika diserang sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, perbanyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu sedikit demi sedikit sepanjang hari.

5. Jangan bagi makan pedas
Haaa… ini larangan keras untuk pesakit tonsil! Makin pedas, makin bengkaklah tonsil anak tu. Mak-mak boleh sediakn sup dan masukkan bawang putih. Ini bagus nak lawan bakteria di tekak anak.

6. Elak ais
Mungkin ada yang suka makan kedai, jadi beringatlah sebab sesetengah kedai guna ais yang tidak dimasak. Ini pun boleh buat bakteria membiak di kawasan tonsil.



Tonsil bengkak biasanya hanya diberikan antibiotik untuk lawan bakteria. Jadi bila doktor sarankan anak anda makan antibiotik, sila habiskan. Kalau tak, tonsil akan datang balik. Tetapi untuk tonsilitis yang serius sehingga makan ubat apa pun tak jalan, biasanya doktor akan mencadangkan tonsil dibuang. Moga artikel ini bantu kaum mak-mak untuk rawat dan cegah dari peringkat awal bila anak demam sebab tonsil bengkak.